Wiadomości branżowe

Wyniki badania: PRowcy o odpowiedzialnym biznesie

    ● 92% agencji PR oferuje usługi z zakresu zaangażowania społecznego    ● Co trzeci przedstawiciel agencji PR wdraża strategię CSR u klientów    ● 71% PRowców inicjuje działania CSRTo PRowcy napędzają CSRUjawnione zostały wyniki pierwszego w Polsce badanie postaw PRowców wobec idei CSR (corporate social responsibility), realizowane przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Polskie Stowarzyszenie Public Relations. Wyniki pokazują, że rola PRowców w procesie inicjowania i koordynowania działań z zakresu zaangażowania społecznego jest większa, niż zakładano i wykracza poza komunikowanie na temat działań firmy. Pełen raport dostępny jest na stronach www.odpowiedzialnybiznes.pl i www.pspr.org.pl. Ponad połowa respondentów rozumie

    ? 92% agencji PR oferuje usługi z zakresu zaangażowania społecznego
    ? Co trzeci przedstawiciel agencji PR wdraża strategię CSR u klientów
    ? 71% PRowców inicjuje działania CSR

To PRowcy napędzają CSR

Ujawnione zostały wyniki pierwszego w Polsce badanie postaw PRowców wobec idei CSR (corporate social responsibility), realizowane przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Polskie Stowarzyszenie Public Relations. Wyniki pokazują, że rola PRowców w procesie inicjowania i koordynowania działań z zakresu zaangażowania społecznego jest większa, niż zakładano i wykracza poza komunikowanie na temat działań firmy. Pełen raport dostępny jest na stronach www.odpowiedzialnybiznes.pl i www.pspr.org.pl.

Ponad połowa respondentów rozumie hasło „firma odpowiedzialna społecznie” jako przedsiębiorstwo uwzględniające interesy społeczeństwa. Spośród nich tę odpowiedź wskazywali tak samo często pracownicy agencji PR, jak  i działów wewnętrznych w firmach. Nie dziwi więc, że dla znacznej części respondentów CSR ma kluczowe znaczenie w zaangażowaniu w społeczność lokalną (40 proc. wskazań) i budowanie odpowiednich relacji z interesariuszami (37 proc.). Dla zdecydowanej większości ankietowanych społeczna odpowiedzialność biznesu to nie narzędzie budowania wizerunku, lecz długotrwałe działanie, które powinno być związane ze strategią biznesową firmy.

- Jedynie co dziesiąty ankietowany ujawnił, że w jego firmie jest oddelegowana jednostka do realizowania strategii CSR. W pozostałych firmach ciężar zarówno wdrażania, koordynowania i komunikowania działań odpowiedzialnych społecznie spoczywa wciąż na PRowcach. Zdają sobie oni sprawę, że CSR jest funkcją zarządzania, a nie marketingu pomimo, że sami przyznają się do braku wystarczającej wiedzy na ten temat – mówi Teresa Wierzbowska, członek PSPR, inicjatorka i koordynatorka badania. – Duża rola piarowców w realizowaniu strategii odpowiedzialnego biznesu jeszcze kilkanaście lat temu zauważalna była także w krajach zachodnich, które dziś rozdzielają tego typu działania. Można przypuszczać, że i w Polsce firmy będą podążać podobną drogą – dodaje.

A to już wiesz?  Polskie Stowarzyszenie Public Relations w Internecie

Ankietowani zapytani o swoją rolę w procesie wdrażania i realizowania strategii CSR częściej wskazywali na ich inicjowanie (71%) niż komunikowanie czy koordynowanie tego tematu. Działania te wdrażają bardzo często z własnej inicjatywy, a nie woli zarządu. Ponad połowa (57 proc.) pracowników agencji PR organizuje na zlecenie klientów pojedyncze akcje o charakterze charytatywnym. Z kolei co trzeci respondent przyznał, że wdraża całościową strategię CSR u klientów. Blisko co czwarty ankietowany zaznaczył, że reprezentowane przez nich agencje organizują własne programy o charakterze społecznym, w które angażują klientów. Podobnie często wskazywali na projektowanie akcji antykryzysowych opartych o zaangażowanie społeczne.

- Cieszę się, że tak wielu parowców uważa, że miejscem CSRu jest strategia firmy, niepokojący jest odsetek agencji PR, które zadeklarowały, że projektują i wdrażają całościową strategię CSR u swoich klientów. Wydaje się to nawet niebezpieczne, gdyż agencje zwykle nie mają odpowiedniej wiedzy, żeby np. wdrożyć CSR w dziale transportu czy logistyki. Poza tym pozostaje pytanie na ile klient uczestniczy w procesie, na ile strategii CSR jest oparta na misji i wizji, na ile jest faktycznie zakorzeniona w strategii firmy, a na ile jest to jedynie chęć podążania za modą – mówi Mirella Panek-Owsiańska, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Badanie przeprowadzone zostało pod koniec 2006 roku. Patronami medialnymi akcji są magazyn Piar.pl oraz portal Proto.pl. W najnowszym numerze magazynu Piar.pl opublikowany został raport z badania wraz z komentarzami ekspertów. Badanie przeprowadzono on-line przy wykorzystaniu systemu webankieta.pl. Skierowane było do specjalistów ds. PR i komunikacji pracujących zarówno w agencjach PR, jaki i w wewnętrznych komórkach firm (działy PR, komunikacji korporacyjnej, Pubic Affairs, biuro rzecznika prasowego) oraz do specjalistów pracujących jako freelancerzy.

Źródło Polskie Stowarzyszenie Public Relations. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy