Wiadomości branżowe

Młodzi Europejczycy a Internet i inne nowe media

W połowie czerwca odbyła się w Brukseli konferencja naukowa podsumowująca europejski projekt badawczy Mediappro, który dotyczył korzystania z nowych mediów przez młodzież w 9 krajach Unii Europejskiej i w Quebecu. W Polsce projekt prowadzony był przez Polski Portal Edukacyjny www.interklasa.pl.90% młodych ludzi w Europie w wieku od 12 do 18 lat korzysta z Internetu (w Polsce tylko 3% badanej młodzieży deklaruje, iż nigdy z niego nie korzystało), ponad 70% posługuje się komunikatorami - tak wynika z międzynarodowego projektu badawczego Mediappro. Projekt wspierany przez Komisję Europejską został przeprowadzony na próbie 9000 młodych ludzi w dziewięciu krajach europejskich (Belgia, Dania, Estonia, Francja, Grecja, Polska, Portugalia, Wielka Brytania i Włochy) oraz w Quebecu.Badanie pokazuje, że Internet jest przede wszystkim używany w domu (80%), do rozmowy z przyjaciółmi (70%), do wyszukiwania informacji (90%), do wysyłania maili (69%), do ściągania plików muzycznych, filmowych (60%), do

W połowie czerwca odbyła się w Brukseli konferencja naukowa podsumowująca europejski projekt badawczy Mediappro, który dotyczył korzystania z nowych mediów przez młodzież w 9 krajach Unii Europejskiej i w Quebecu. W Polsce projekt prowadzony był przez Polski Portal Edukacyjny www.interklasa.pl.

90% młodych ludzi w Europie w wieku od 12 do 18 lat korzysta z Internetu (w Polsce tylko 3% badanej młodzieży deklaruje, iż nigdy z niego nie korzystało), ponad 70% posługuje się komunikatorami - tak wynika z międzynarodowego projektu badawczego Mediappro. Projekt wspierany przez Komisję Europejską został przeprowadzony na próbie 9000 młodych ludzi w dziewięciu krajach europejskich (Belgia, Dania, Estonia, Francja, Grecja, Polska, Portugalia, Wielka Brytania i Włochy) oraz w Quebecu.

Badanie pokazuje, że Internet jest przede wszystkim używany w domu (80%), do rozmowy z przyjaciółmi (70%), do wyszukiwania informacji (90%), do wysyłania maili (69%), do ściągania plików muzycznych, filmowych (60%), do słuchania muzyki (67%). Spośród osób ściągających różnego rodzaju dokumenty z Internetu 48% jest świadomych, iż takie działanie jest nielegalne, a mimo to nadal tak postępuje.

Młodzież biorąca udział w badaniu twierdzi też, że nigdy (47%) lub rzadko (22%) decyduje się na spotkanie z osobą poznaną w Internecie. Ponadto 95% młodych Europejsczyków ma swój własny telefon komórkowy i częściej wysyła sms-y (79%) niż dzwoni (65%).

Z badania można również wywnioskować, że Internet wpływa na mniej częste oglądanie telewizji. 40% młodych ludzi twierdzi, iż rzadziej włącza telewizor niż wcześniej. Młodzi Europejczycy deklarują też, że częściej grają w gry na komputerze (64%) - najwięcej tego typu graczy jest w Polsce (75%) - niż na konsolach (52%), które to największą popularnością cieszą się w Wielkiej Brytanii (66%).

We wszystkich dziewięciu krajach europejskich i w Quebecu Internet używany jest częściej w domu niż w szkole. 81% młodzieży deklaruje, że posługuje się nim w domu (największy odsetek jest w Danii i Quebecu: 95%, a najmniejszy w Grecji: 64%). Średnio 38% korzysta z Internetu codziennie (najwięcej w Estonii: 65%, w Grecji najmniej: 8%), a 30% wiele razy w ciągu tygodnia. 67% europejskiej młodzieży twierdzi, że w domu dysponuje stałym łączem (Polska: 56%, Estonia: 90%, Grecja: 31%).

A to już wiesz?  Złap pedofila w sieci

Młodzi Europejczycy nie korzystają często z Internetu w szkole, mimo iż taka możliwość na ogół istnieje. W Polsce 45% uczniów korzysta z Internetu w szkole codziennie lub kilka razy w tygodniu, podczas gdy w domu 68%. Średnia europejska wynosi tutaj 26%.

Badanie pokazuje, że rodzice we wszystkich dziewięciu krajach europejskich i w Quebecu przyjmują liberalną postawę i na ogół nie ograniczają w znaczący sposób korzystania z sieci. W Polsce na przykład 87% rodziców nie zabrania swoim dzieciom wcale lub prawie wcale ściągania plików muzycznych lub filmowych z Internetu,  72% nie zabrania wcale lub prawie wcale odwiedzania niektórych stron www.  Tymczasem 55% młodych Polaków rzadko lub nigdy nie rozmawia o Internecie z rodzicami, a tylko niecałe 19% często lub bardzo często.

Wyniki międzynarodowego badania Mediappro zaprezentowane zostały 12 czerwca 2006 roku na konferencji naukowej w Brukseli. Powstała też obszerna publikacja książkowa w języku angielskim wraz z płytą CD podsumowująca europejskie wyniki. Zawarte są w niej również zalecenia dla rodziców, nauczycieli, polityków i firm. Jej wersja elektroniczna dostępna jest na portalu Interklasa.

W październiku planowane jest wydanie publikacji w języku polskim, która w sposób bardziej szczegółowy przedstawiać będzie wyniki projektu w Polsce. Będziemy o tym informować na łamach portalu Interklasa.

W Polsce projekt Mediappro prowadzony był przez Polski Portal Edukacyjny www.interklasa.pl. Udział w nim wzięło 25 polskich szkół. Obszerne i szczegółowe ankiety wypełniło 638 uczniów. W drugim etapie w wywiadach wzięło udział 24 uczniów. Młodzież odpowiadała na pytania jak często i gdzie korzysta z Internetu, co robi w Internecie, jak posługuje się Internetem w domu, w szkole, w jaki sposób korzysta z telefonów komórkowych, gier elektronicznych.
 
Dotychczasowe artykuły z realizacji projektu Mediappro w Polsce znajdziesz na Interkalsa.pl pod adresem:

http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=katalog&mainSRV=interklasa&methid=569331577&page=list&folder_id=988.

Więcej informacji o projekcie dostępnych jest pod adresem: www.mediappro.org.


 

Źródło Fundacja - Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy